Přetížené kamiony, aneb proč u nás budou i nadále rozbité silnice

Všichni to známe. Když jedeme po našich silnicích a dálnicích na Praze 8, v Letňanech a vlastně kdekoliv v Česku, absolvujeme slalom a vyhýbáme se dírám na povrchu vozovky. Přemýšlel jsem, proč tomu tak je, a proč u našich zahraničních sousedů je to naopak. Popsal jsem to na podzim minulého roku v Senátu při projednávání zákon o provozu na pozemních komunikacích.

Je to strašná fraška. V ČR je maximální běžná povolená tonáž jízdní soupravy kamionu 48 tun. Všude kolem, v Polsku, Rakousku, Německu, na Slovensku je to jen 40 tun. Má to nějakou logiku? V praxi to logiku má dokonce takovou, že k nám přijedou kamiony s menší tonáží, přijede jich šest a v logistických centrech na hranicích z toho udělají kamionů pět. 

Další podstatnou věcí je postihování nejen za přetížení kamionové soupravy celkové, ale především za přetíženou nápravu. Kamion má dvě nápravy vepředu (tahač) a tři vzadu (návěs). A právě větší problém než přetížená celá souprava je přetížená jednotlivá náprava. Ta nejvíce ničí povrch vozovky. Například v Polsku mají limit nastavený nejen na přetížené celé soupravy (když má kamion místo 40 tun 46 tun, tak jsou pokuty za tuny navíc), ale zároveň, a to je podstatnější, pokutuje se také přetížená jednotlivá náprava. U nás nic takového nemáme. Přitom by stačilo změnit ministerskou vyhlášku ze 48 na 40 tun a zákonem upravit povinnost nadlimitní kamion před vydáním povolení předem zvážit, jako je tomu třeba v Německu.

Samotné postihy za přetížení kamionu jsou u nás také velice nízké. V porovnání se zeměmi jako je Polsko, Německo nebo Švýcarsko jde o zanedbatelné částky. Jinde při opakovaném přetížení kamionu může přijít dopravce o licenci, u nás dostane pokutu několik tisíc korun a jede se dál.

Proto jsem navrhl několik pozměňovacích návrhů, které by snížily hmotnost jízdních souprav na 40 tun, navýšily pokuty za přetížení nejen celé soupravy ale také jednotlivé nápravy.

V průběhu debaty na plénu mě několik kolegů podpořilo svými zkušenostmi s přetíženými kamiony. Hlasování v Senátu o mých pozměňovacích návrzích, který by tento problém napravily, mělo zajímavý průběh. V prvním hlasování mě kolegové senátorky a senátoři podpořili a neschválili zákon ministra Martina Kupky bez mnou navrhovaných úprav. Když se ale o mých návrzích hlasovalo, tak o pouhé tři hlasy potřebné změny neprošly. Některé senátorky a senátoři z klubu ODS a TOP09 zamítli mnou navržené potřebné změny. Ostatní kluby mě podpořily, ale nestačilo to. Takže i nadále budeme koukat, jak nám přetížené kamiony ničí silnice a dálnice.

I tak se nevzdávám a budu pří další novele dopravních zákonů navrhovat stejné změny, pokud je nenavrhne sám ministr, jak slíbil. Zatím tak neučinil.